Йордан Калоянчев

понеделник, 23 август 2010 г.

Група за класическа музика във Фейсбук






Заглавието е достатъчко красноречиво. Изцяло в мой стил обаче ще предположа, че сте тук за да четете разни неща, да се интересувате от това, с което съм избрал да ви занимая, затова няма да подтискам волята си да ви споделя всякакви подробности покрай група.
Ще започна с това, че групата е лична, тоест - аз съм нейн автор. Създадох я преди месеци. Историята е кратка и предвидима. Потърсих активна група на български във фейсбук за класическа музика и не открих такава. Това до известна степен ме натъжи, после подразни и дори ядоса. Имах два основни избора. Първо можех да си остана ядосан, насочвайки негативните емоции към огромната проста част от българския народ - фенове на чалга, циничения рап и друга деградираща музика. Другия вариант беше този път не само да гледам и с нищо да не допринасям сегашното положение да се промени, а да направя нещо. Този път избрах втория вариант. Което всъщност не е някакъв подвиг. За мен е удоволствие 1-2 пъти в седмица да отделям по няколко часа за да търся класическа музика, а често и информация за произведенията и авторите и да споделям чутото и наученото в групата. Колкото и да го подтискаме, всички ние имаме нужда да дадем свобода на желанията си да намерим нещо красиво и да му се насладим. Повечето млади се стараят да се развличат правейки пакости. Да го наречем на нашия си жаргонен език - "мизерии" , "простотии" , "изцепки" и тнт. Не може да отречете, че именно за тях се разказва най-ентусиазирано, с желание и гордост от стореното. А какъв е обекта на разказа? Най-често тъпо натравяне с алкохол (напиване), отношение към момиче като към парцал, чупене челюстта на някой друг Айнщайн... Весело е, сега му е времето, винаги е било присъщо на младешкия дух да подтиква към глупости. Не съм против това, но съм против 99-процентната насоченост на вниманието, усилията и действията към това. Младостта е и времето когато човек утвърждава (а при някой и изгражда) характер, подбира навиците си, замисля се върху интересите и целите си. Не е ли много по-уместно тук да се намеси класическата музика, а не пиянството ? Дадох ви само един пример за какво може да ви е полезен интереса към това изкуство. Всеки може да открие собствен подтик да прояви интерес към него. Нещо с не толкова възвишена цел като себеусъвършенстването например е релаксацията. Легнете привечер на леглото си с поглед към тавана (потърсете и звезди ако вярвате в чудеса) и си пуснете тихо ... да кажем това . Можете ли с ръка на сърцето да кажете, че няма да ви е приятно ?
Има безброй подобни произведения. Има и по-весели, по-тъжни, по-мрачни, красиви, опияняващи, плашещи... Може групата (да се върнем към главната тема) да е скромна - някакви си 50 души, но вече имаме страхотна колекция от почти 100 (за момента) прекрасни песни, никоя от които не е случайна или споделена само за бройка. След като намесихме и цифрите ше кажа и че нямам за цел групата да стане с национална значимост, най-голямата във фейсбук или какви ли не още глупости. Пиша тази статия, първо защото имам нуждата да го направя и второ защото, както простичко с 2-3 думи е казал мъдрия български народ - човек никога не знае. Може в момента някой като Иван Райков да чете това и да изпитва радост. Ако се чудите кой е той - това е човек от групата с много постове, прекрасен вкус към класическата музика и един от най-активните участници. За което, разбира се, съм му безкрайно благодарен.

4 коментара:

  1. Дака, ако трябва да съм напълно откровена с теб ми е малко странно, че пиша коментар... по тази тема. Е, може да се дължи на това, че вече написах един, но без да искам го изтрих...
    Както и да е. Това, което исках да кажа е, че не съм достатъчно запозната с класическата музика. Може би е така, защото не съм си създала навици да я слушам. А не бива да е така. Тъжно е.
    Класическата музика е много дълбока, в нея са вплетени много чувства, неизказани преди това. Kогато ходя на балет я виждам - бърза, весела, игрива, а после тъжна, самотна като есенния вятър и тиха като пролетния дъжд... Удивително е как танцьорите я предават чрез телата си - сякаш с жестовете си обрисуват картина, която ние, публиката, виждаме накрая. И когато завесата падне, аз се чувствам като изпълнена от някакво... вълшебство.
    Но, за жалост, моята картина, представляваща класическата музика, прилича повече на груба скица, отколкото на завършено произведение на изкуството. А не искам да е така... Има само неясни силуети, груби линии, безпосочни пътища, свършващи в нищото. Може би с времето тя ще придобие бледи цветове, очертанията й ще станат по-ясни, че се появят детайли... А, за да стане това, ще ми е необходима повече информация и... опит.
    Имах един познат. Той свиреше на пияно... Може би поне 9 години, ако не и повече... Беше невероятен. Помня как го слушах да се упражнява... Веднъж се запъна на една част от някаква симфония и на концерта се наложи да му донесат нотите точно на тази част... Това беше единствения път, когато се затрудни - всеки път беше блестящ и ние седяхме и го гледахме с възторг. Не знам колко съм слушала и колко съм гледала тогава, но... Наскоро, докато се подготвях да изляза на една сцена, чух някой да свири на пиано. Погледнах зад завесата и се учудих - там седеше единственото момче от групата ни по танци (по моя преценка е около 10 годишен) и свиреше енергична песен. Но най-странното е че това дете... е почти глухо. И тогава се замислих - как е възможно такова дете да не се предава, въпреки че повече усеща, отколкото чува, музиката, без дори да се замисли, а моят познат да се откаже от пияното и да се превърне в поредния метал маниак, който прекарва деня си, наливайки се с кола и играейки компютърни игри.
    Ще се включа в групата ти, въпреки че не влизам много често във въпросния сайт и нямам какво да споделя с другите членове, защото искам да разбера какво дава сили на хората да не се отчайват, какво не ги докосва достатъчно и кое ще впечатли мен, за да мога да завърша моята картина...

    ОтговорИзтриване
  2. пп. - и аз замалко да загубя коментара си :D
    ------------------

    Благодаря ти за прекрасния коментар! И "прекрасен" не е любезност, а резултат от искреното ми възхищение. Сигурен бях че у теб ще намеря разбиране и ти благодаря.
    Не се тревожи от картината ти, която засега представлява груба скица, по твоите думи. Ти все пак спомена за линии, силуети... Това че си отворила душата си за подобна красота само по себе си е страшно много. Очертания не се заформят за 1 ден, дори и не за 1 година. Затова може би си по-навътре в нещата от колкото предполагаш. Лично аз с многото си постове и ежедневно слушане на постове от групата не съм ходил през живота си на балет(с което не се гордея, както и с много други неща), не си мисли че зная или съм видял повече от теб. Но ако човек спре да си води счетоводство кога колко е видял и чул, колко време, колко и какво е заполмнил и тнт... и се отдаде просто на остатъчните емоции и чувства от преживяното, нещата изглеждат много по-розови. Всеки ден се разсейвам от проблемите си, понякога се усмихвам на снимките на композиторите без да се замислям защо и как изглежда от страни. Казано простичко - чувствам се добре. В статийката обърнах малко повече внимание на полезния ефект от това да се слуша подобна музика и да се интересува човек като цяло от подобни неща, понеже... ти си ме знаеш. Не мога да простя на нас, хората, че имаме толкова възможности пред нас, толкова достъпни, костващи толкова малко усилия, да станем по-добри по душа, да се държим по-добре един с друг и да бъдем горди от себе си... А така ги пропиляваме. Обръщаме им гръб сякаш не само са нещо незначително, но и нещо ЛОШО. Като ми се обади познат по ГСМ-а и ме пита какво правя... И му кажа "Слушам калсическа музика" първо пита какво правя наистина, после леко подигравателно се чува едно хихи по телефона. Сигурно си мисли "тоз пък какво му става, да не е изпушил?" Не ми прилича на много позитивно отношение.
    Да се върна отново към написаното от теб. Тази история за почти глухото дете, което свири живо и енергично. Е доста тъжна. Всъщност това е много хубаво, никак тъжно. Исках да кажа, че е тъжно, че човека, който може да чува музиката и по този начин да й се наслаждава повече (може би), да се усъвършенства по-лесно и тнт... Толкова лесно се е предал на ежедневни празни заниманийца. И аз познавам едно момиче, което свиреше на пиано с години. Сега решава задачи по математика. Каза просто че в това няма хляб и не вижда как може в бъдеще да се занимава с това... Тъжни неща се случват, но аз гледам само то страни и съдя. Какво ли разбирам всъщност (без ирония:/)

    ОтговорИзтриване
  3. Мисля, че все пак всеки има право на мнение, така че... Пък си прав за избора - каква е тази мания да се слушат глупави чалга парчета? Ще ме извиняват феновете, но те са толкова кухи, колкото и главите на изпълнителките. За жалост все се натъквам на такива хора - не са лоши като личности, но са опростели и не се замислят за нищо. Мотивите им са, че "Искат да се забавляват" или че няма смисъл да обръщат особено внимание на ставащото около тях, защото "Такива неща и без това се случват". Малко се отклоних от темата, но безразличието на младите е толкова...тревожно. Иска ми се повече хора да се заглеждат в наистина красивите неща - да слушат класическа музика (е, поне малко) вместо чалга, да ходят на изложби вместо да се "кефят" на графитите по сградите т.н. Не ме разбирай погрешно - нямам нищо против графитите стига те да изобразяват нещо повече от тъпи надписи (а съм виждала и такива) стига да се определят места за тях...
    Да обобщя - мисля,че е правилно да изразяваш мнението си относно нещата, които харесваш и да не се притесняваш от това. Ето например аз дори нямаше да се замисля над темата, ако не бях прочела статийката ти, така че...Давай в същия дух!

    ОтговорИзтриване
  4. ето една група - Софийска филхармония и приятели: http://www.facebook.com/#!/groups/SofiaPhilharmonic/
    Наскоро я създадохме,може да се присъедините към нас и да следите изявите на Филхармонията.

    ОтговорИзтриване