Йордан Калоянчев

неделя, 10 февруари 2013 г.

Декоративно мини зайче




Чрез краткия текст по-долу ми се иска да помогна на хората, които се замислят дали да купят декоративно зайче, да вземат правилното решение. Ако сте човек, който обича истински животните и сте говоти да се грижите тях - действайте! Внесете малко радост в живота си :)

Първо ще споделя с вас малко полезна информация, след което ще ви разкажа, как се случи така, че и аз се сдобих с едно от тези прекрасни същества :)

Цена и разходи: Самото зайче струваше 35 лева. По мои наблюдения сега (началото на 2013 година) това е средната цена на едно обикновено мини зайче в България, плюс-минус 10 лева.

Клетката му е по-скъпа от него :) - 55 лв, но тази, която аз избрах, върши прекрасна работа. Тя беше сред най-евтините с такъв размер. По-малките струват около 40 лева. На пазара има и по-големи внос от чужбина за по 80-100 и повече лева.

За храна и подобни разходите са пренебрежими. Зайчето яде съвсем малко. На ден около лъжичка насипна храна за декоративни зайчета + сено + някое друго лакомство (моркови, кора на дърво, ябълки, минерално блокче и други). Една кутия храна струваща 1.60 лв стига за цял месец.

Профилактичните посещения при ветеринар също не излизат скъпо. Обезпаразитяване струва 6 лева, прави се въднъж годишно. Ваксинирането два пъти в годината - струва 15 лева.

Не се сещам за други по-съществени разходи. Не че това, което казах до тук беше кой знае какво... Като цяло можете да не мислите за парите.



Отглеждане и внимание: Като всяко животинче и зайчето иска внимание, но отново - да се грижите за него изисква много по-малко време отколкото за куче например. Аз и приятелката ми го виждаме само сутрин и вечер, но смея да твърдя, че не му липсва нищо. Сутринта го храним и по възможност пускаме извън клетката за около 10 минути. Вечерта около цял час (че и повече) припка навън докато ние готвим, четем по нещо или гледаме телевизия. Обича много и да го гушкат, но виждам, че е щастливо и когато се остави само да бяга навън и да разучава нови за него миризми и ъгълчета от апартамента.
Единственото, за което трябва да се внимава, е да не се остави нещо, което може да нарани зайчето, преди то да се пусне извън клетката. През зимата например е добра идея отоплителния уред да се качи на по-високо. Цветя и плодове оставени на места, до които декоративното зайче може да стигне също трябва да се спасят докато е време :) Имам късмет, че моето Хазе (така се казва), не гризе оголените кабели или килима. Чувал съм, че някои от тях го правят.

Няколко мита за зайчетата:

Миришат - не е вярно - Главната причина, поради която малко се колебах дали да купя зайче, беше, че съм чувал, че миришат лошо. Е, това, поне в моя случай, се оказа напълно невярно. Чистим му клетката веднъж на 3-4 дена и нямаме никакви проблеми. Дори и вкъщи цял ден да не е проветрявано, едва се усеща, че има някакво животинче у нас. Една колежка на работа споделя същото мнение като мен от нейния опит със зайчетата.

Непохватни са - вярно е - Едва ли има по-непохватно животно, напомня ми наленивеца от "Ледена епоха". Докато бяга се блъска в краката на масата, пада по гръб, хлъзга се, навира ти се в краката, събаря разни неща...

Яде колкото му сложиш - вярно е - Все още ми е трудно да повярвам, но това наистина е така. Това животно може да яде до пръсване. От начало не знаех колко храна му слага приятелката ми сутрин, затова му изипах около 4 лъжици (вместо една). Разбира се, това бе абсурдно много, но макар и да му отне около цял час нон-стоп тъпчене, то успя да изяде всичко и се поду като балон. Декоративните зайчета винаги са гладни и винаги посягат на всякакви забранени за тях неща - шоколад, хляб, пресни зеленчуци... Веднъж нагриза една ароматна свещ (тоест, похапна малко восък) :)



А как се случи така, че имам зайче вкъщи?
Всъщност това е подарък на приятелката ми, за един наш си личен празник. Съдейки по това, колко обича зайчето, наистина съм успял да я зарадвам и подаракът е постигнал своята цел. Все пак, когато я питам, кой е най-хубавия подарък, който е получавала - отговоря нещо друго. Но това е така, понеже не гледа на зайчето като на подарък. По нейните думи, тя не го вижда като някакъв предмет, който просто се разменя между хора и не иска да го приравнява на подарена дреха, книга или парфюм например. Много се зарадвах, когато чух тези думи. Надявам се и вие да успеете зарадвате някой ваш любим човек, подарявайки му такова сладко животинче.
Иначе избрах точно зайче, а не котенце да кажем, папагал или чинчила по няколко причини. Първата, разбира се, понеже разбрах, че тя особено ги харесва. Беше казвала полу-сериозно, че иска да й купя зайче, видите ли, "били много сладки", но все пак се надявам, че не е смятала, че сериозно бих се решил да го направя :) Останалите причини вече са ви станали ясни от написаното по-горе. Това е сравнително кротко животинче, което никак не е скъпо и не иска особени грижи. Исках да бъда сигурен, че каквото и да приютим, то ще бъде щастливо тук и ще му помогнем като го отървем от тясното пространство и стреса в зоомагазина. Също така, зайчето е малко по-особено животно. Не е баналното куче, котка или хамстер, а е не по-малко сладко и също се привързва към стопанина си. Наистина ми е чудно защо толкова малко хора отглеждат зайчета вкъщи, а обичат животните повече и от мен.



Ако вече сте решили да си купите зайче или пък имате отскоро и сте попаднали тук за да научите нещо повече за отглеждането им - прочетете и тази статия. Там ще намерите нещата, които трябва да знаете за да сте сигурни, че ще отглеждате здраво и щастливо зайче :)

10 коментара:

  1. Mnogo blagodarq za informaciqta

    ОтговорИзтриване
  2. Много благодаря за написаното!Никога не съм гледала зайче и това ще ми е от полза,защото и аз смятам да зарадвам някого!

    ОтговорИзтриване
  3. Страхотно написано, браво !

    ОтговорИзтриване
  4. не съм съгласна само с цената за храната. аз на месец му купувам по три различни смески храни и сено,талаш, витамини - към 20-25 лв общо ,но си заслужава . давам му повечко храна ,защото си подбира и не яде всичко от смеската и винаги като му чистя има неизядена храна.а с мен е свикнало повече и буквално се разтапя в ръцете ми , докато мъжа ми си играе по-малко с него и някой път го хапе , защото не му е свикнало , а го имаме повече от година.

    ОтговорИзтриване
  5. аз имам такова и е мн сладко и не МИРИШЕ !!!

    ОтговорИзтриване
  6. вярно ли е че не си остават малки и растят ?

    ОтговорИзтриване
  7. Благодаря за информацията!!!Вече почти съм сигурен,че мама ще ми вземе.

    ОтговорИзтриване
  8. същото като моето

    ОтговорИзтриване